måndag 17 december 2012

Lägg på lite lila



Ni kanske märkte att bilderna från pepparkaksfotograferingen var lite annorlunda redigerade? Ibland brukar jag lägga på lite blått i skuggorna när jag redigerar men nu gjorde jag lite annorlunda vilket jag tyckte passade väldigt bra för dessa bilder och gav en mysig och vintrig känsla. Jag använde mig av lila istället och på ett litet annat sätt vilket jag sett att fotografen och bloggaren Lina Flodins flitigt använder. 

Jag gjorde i alla fall på följande sätt (klicka på bilderna för att göra dem större): 







Jag tror att jag har visat hur man hanterar Curves tidigare så det visar jag inte här utan det var det lila som var själva effekten som jag ville visa. Kom ihåg S-formen då du ändrar kontrasten i Curves. 

Mörkare hörn: Lägg på en Curves och gör bilden mörkare med hjälp av denna. Lägg på en lagermask -> Invertera så den blir svart -> måla eller markera så hörnen på masken blir vita och luddiga. 

Detta var väldigt kort hur man gör och det finns massa sätt att göra det på men jag visar kanske detta en annan gång mer ingående. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar