fredag 18 januari 2013

Hemligt och tydligen en massa babbel och sånger


Just nu sitter jag och ritar för fullt på en hemlig bild i Illustrator. Jag började på den igår och nu har jag valt att utöka bildens bakgrund med diverse plantor .. Huum vad kan detta tänkas bli för bild? Det jag gör för tillfället är att sätta fast blad på grenar, haha otroligt tidskrävande. Denna bild kommer nog bli den illustration jag gjort med mest detaljer och "skuggor"/djup (gradients). 

En liten tjuvkik får ni trots att den är så hemlig. Huvudmotivet är inte med här så detta är nog inte så mycket till ledtråd. 


 Asså jag är så sjuuukt dålig på alfabetet, haha! Har alltid varit extremt dålig på sånt man "bara SKA kunna utantill". Denna bild hette något på H och så när jag ska hitta den bland mina bilder så får jag panik och letar hur länge som helst. Jag ser typ en bild som börjar på K och så bara: Kommer H före eller efter K? Hum .. ( Så börjar jag gå igenom alfabetet assnabbt) A, B, C, D, E, F, .. (sen  tänker jag Nääh, H kommer inte än .. Så då typ hoppar jag över några bokstäver och fortsätter) K, L, M, N, O, P, Q, R .. Väntaaa, H kommer väl ändå före R? Eller? (Sen får jag börja om igen) A, B, C, D, E, F, G, H! YEEEEESSS! 

Haha, jag kan bara det i ordning liksom .. Samma sak med månader .. När jag var liten visste jag inte i vilken ordning veckodagarna va om jag inte sjöng en sång vi lärt oss på typ lekis. Ni vet: 

Måndag är så mallig, först han är
Tisdag kommer efter, sur och tvär
Onsdag ska jämt bråka
Torsdag hoppar kråka
Fredag han är nitti´ år sådär
Lördag han kan måla
Söndag bjur på kola

Alla veckans dagar har du här  

Fick alltså sjunga igenom hela denna i huvudet för att fatta att onsdag är efter tisdag och före torsdag. Detta höll på i ganska många år, haha .. Den andra, ni vet: 

 "Sju dagar har veckan,
sju dagar har veckan.
Måndag , tisdag,
onsdag, torsdag,
fredag, lördag och söndag
Måndag , tisdag,
onsdag, torsdag,
fredag, lördag och söndag.
Sju dagar har veckan!" 

Denna kunde jag omöjligt lära mig eftersom jag inte kunde ordningen på dagarna. Det gick bara om det var text emellan veckodagarna liksom, haha. 

Gjorde även på detta sätt med månaderna innan genom att sjunga denna sång: 

Januari börjar året
Februari kommer näst
Mars, April har knopp i håret
Maj och Juni blommar mest.
Juli, Augusti och September
härlig sommar är det då
men Oktober och November och 
December är så grå.

 
Nu räcker det att bara rabbla igenom dem utan sång .. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar