söndag 10 mars 2013

Illustration, steg för steg

Hej på er!
Jag tänkte visa hur jag gjorde föregående illustration (den med alla väskor) steg för steg eller i alla fall några steg från idé till färdig bild.

 1. När jag var på väg till bussen kom jag som sagt på idén. Jag gillar mest att rita en snabbskiss eller skriva upp idén på ett papper eftersom det är "friare" men här gick inte det så jag skrev upp den lite snabbt i telefonen istället.
 2. Eftersom jag inte visste exakt hur bilden skulle bli och även visste att det skulle vara ganska mycket att rita så gjorde jag ingen riktig skiss. Det skulle ta för lång tid och jag ville börja rita på riktigt så fort som möjligt så inte mina idéer skulle försvinna. Jag gjorde däremot en liten "formationsskiss", alltså hur personerna skulle stå. Sedan skrev jag ner de olika personernas "egenskaper". Detta är inget jag alltid gör men det är väldigt bra och arbetet går snabbare sen. Att göra en sådan lista hjälper en även att hålla sig till idén.



3. Jag vet inte hur det är med er men jag tycker i alla fall att det är svårt att veta hur saker ser ut genom att bara tänka sig det. Det blir extra svårt när man ska rita det från en speciell vinkel också. Därför brukar jag använda mig av Googles bildsökning för att söka upp föremål som jag kan rita av eller inspireras av. När jag inte vet hur en person ser ut ur en viss vinkel osv så brukar jag fota av mig själv lite snabbt med telefonen och se hur det ser ut. Länkar till bilderna i mitt kollage: ryggsäck , Converse, skjorta, klackar, illustration, väskbärare, resväska  

Här nedan kommer ett helt gäng bilder som jag sparade på vägen till den färdiga bilden. 




 









Klart! Visst gör bakgrunden en hel del om ni jämför denna med bilden ovan? Bakgrunden binder allt samman liksom. 

Sååå nu har jag tjatat klart om denna bild haha! Det blev lite mycket om just denna eftersom jag gjorde lite steg för steg-material och lite så. Jag tänkte att det kanske kunde vara roligt att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar