fredag 1 mars 2013

Ställ in skärpan vid självporträtt


 
Jag vet inte om jag förklarat riktigt tidigare hur jag ställer in skärpan när jag fotar självporträtt men här kommer i alla fall min lilla förklaring. Jag har ingen "fjärrkontroll" till kameran som ställer in skärpan eller som man kan trycka av med. Det jag brukar göra är att ställa in skärpan på något annat som är hyfsat högt. Inomhus brukar jag oftast använda en stol och när jag fotar i trädgården brukar jag använda en stege vi har hemma. Till fotot ovan använde jag mig av ett gammalt stativ som jag hängde en halsduk på. Det är ganska svårt för kameran att ställa in skärpan på något väldigt mörkt och smalt så halsduken gav den lite "textur" att leta reda på. 

Efter att jag ställt in skärpan sätter jag skärpan på manuell, detta för att inte skärpan ska flytta sig då jag trycker av bilden. Därefter sätter jag kameran på självutlösare och sedan springer jag och ställer mig helt enkelt. Ett tips är att göra en liten markering där saken stod som du ställde in skärpan på, annars blir du ju suddig i alla fall. Nästa gång jag ska knäppa en bild är det bara att trycka av igen. 




Jag har för mig att jag hade en sjal på stativet under denna fotografering men jag kanske har tagit bort de bilderna .. Det underlätter i alla fall. 
Jag hittade ingen bild där någon stol är med så jag har antagligen tagit bort alla sådana bilder .. Då jag tog bilden nedan ställde jag i alla fall in skärpan på en stol.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar