torsdag 11 april 2013

Hur jag gjorde montaget med mackan

Jag tänkte att ni kanske är nyfikna på hur jag gjorde montaget med mackan så därför tänkte jag berätta lite om det.

Behind the scenes: När jag fick idén så gjorde jag en liten skiss av hur jag tänkte mig det i huvudet. Jag skrev även ner lite saker att tänka på. 

Behind the scenes: När jag fick tid över att fota så bestämde jag plats. Det fick bli köket eftersom det inte finns så mycket störande saker runt det bordet. För att förstärka känslan av ensamhet och även göra bilden mindre rörig tog jag bort alla stolar utom en, tog ner klockan och tavlorna från väggen och tog bort vasen med påskris från bordet. Efter det ställde jag upp kameran och vinklade den lite nedåt för att göra mig "liten i bild". Man ser svagare ut om betraktaren tittar ner på personen i bilden. 

Jag använde mig av en stor bit kartong som fick ersätta mackan vid fotoögonblicket. Det var bra att pappret var vitt eftersom den fungerade lite som en reflexskärm och sedan blir det lättare att skära ut något i Photoshop med vitt i bakgrunden. Innan (eller efter?) jag tog denna bild tog jag en bild utan mig så jag skulle kunna klona bort kanter av pappret som inte mackan sedan skulle kunna täcka.
Behind the scenes: Mackan fotade jag för sig själv. Eftersom jag skulle hålla i mackan skulle ju mackan luta lite så jag tog några sudd och satte under. Detta är bara en bild för att visa hur jag gjorde. 
Behind the scenes: Var tvungen att ta en riktig bild med den kära mackan, haha ..

Som ni kanske ser i bild nummer 2 så finns där en kökslampa och ljusen är släckta. Jag tog en bild där jag höll bort lampan så sedan skulle kunna klona bort den ur bilden. Jag ville ju som sagt ha en så "ren" bild som möjligt. De tända ljusen fotade jag också i en separat bild och klonade dit i efterhand. Detta gjorde jag för att jag säkert skulle tänt eld på kartongbiten annars, haha!

Bilden är alltså uppbyggd av fem bilder. Alltså, en bild utan mig, en bild med mig som håller i en kartongbit, en bild där jag håller bort lampan, en bild med tända ljus och en närbild på mackan.

Jag hade ju kunnat använda mig av färre bilder egentligen men då man fotar är det inte alltid så lätt att tänka så långt. Dock gillar jag att klippa ihop flera bilder för jag får intrycket av att det lättare skapar en lite mer surrealistisk känsla.




1 kommentar:

  1. I must say this is one of my favorite manipulations, so realistic! :)

    SvaraRadera