onsdag 26 mars 2014

Hur jag gjorde paraplybilden

Inlägget med om hur jag gjorde paraplybilden hade tydligen bara blivit ett utkast så här kommer det som utlovat. Häng med!  

Först öppnade jag en gammal landskapsbild. Jag har förresten tagit den genom en bilruta, haha! Det säger ju lite om hur mycket landskapsbilder jag tar .. Jag har fortfarande inte förstått mig på det. Sedan öppnade jag i alla fall min nytagna bild i RAW-hanteraren och gjorde fönstret lite mindre så jag skulle kunna redigera den nya bilden så att den skulle passa ihop med den gamla.  

 Därefter klippte jag ut mig ur bilden mot en vit bakgrund. Det är bäst mot en ren bakgrund eftersom man lättare ser vart man missat men det kan vara bra att byta lite mellan den framtida bakgrunden och den vita ytan för att det ska bli så bra som möjligt.

Jag gjorde friläggningen genom att först lägga på en lagermask, sedan klippa ut lite slarvigt med Quick selection tool och därefter fixa alla kanter med en vanlig svart borste på lagermasken. Ett tips är att kolla ´hur skarp bilden är innan du börjar ta bort saker med hjälp av lagermasken. På så sätt kan du anpassa luddet på penseln. Det ser ofta väldigt onaturligt ut med en knivskarp kant, speciellt om det du klippt ut rör sig eller är lite brusigt.
 
På bilden jag valde var jag inte helt i luften vilket gjorde att min ena sko blev sko blev kapad. Som tur var hade jag en annan bild där jag var i luften och hade foten på ett liknande sätt så jag klippte ut den nya delen av foten och placerade över den andra. För att få rätt placering kan man sänka opaciteten på lagret till delen man vill klippa in så ser man vad som händer under. Jag använde mig av en stor luddig borste i kanten mellan den nya och gamla delen av skon.

 För att få fram en fartkänsla och samtidigt få bilderna att smälta ihop lite mer naturligt gjorde jag en kopia av det fördigurklippta lagret och gick sedan till Filter -> Blur -> Motion Blur  och ställde in på ett sätt som jag tyckte passade (det är bara att testa sig fram).

Efter rörelseoskärpan lade jag mitt första lager överst och suddade sedan ut kanterna på mitt skarpa lager för att få kanterna mer naturliga ihop med rörelseoskärpan. Detta gjordes självklart med lagermasken. Undvik att sudda direkt i bilden för då kan du inte ångra dig senare! 

Eftersom landskapsbilden är lite brusig så lade jag på lite extra på bilden av mig genom Filter -> Noise -> Add Noise 




Till sist (eller egentligen lite då och då under arbetsgången) lade jag till olika Curves-lager för att få ett mer spännande uttryck och få bilderna att smälta ihop med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar