fredag 6 juni 2014

SM i dans 2014, del 1

Hej på er!

Nu var det riktigt länge sedan (igen) jag uppdaterade här men nu är det nya tider för förra veckan började jag mitt sommarlov, wihoo! I lördags var det dags för SM i dans och jag var så jäkla lycklig att jag kunde följa med. Oj vad glad jag är att jag klarade mig undan omtentan som skulle varit samma dag! Hade jag haft den så hade jag missat att se en hel rad duktiga dansare, grymma placeringar och massa fina bilder.

Direkt när jag kom till Boråshallen, som tävlingen ägde rum i, tog jag min chans och rusade fram till bästa platsen längst fram på golvet precis bakom avspärrningen till dansgolvet. Där satt jag och bevakade min plats likt en hök den nästkommande timmen fram tills invigningen skulle börja. Jag är alltid så rädd att göra något fel eller vara i vägen men det värsta som kan hända är ju faktiskt bara att någon berättar för en att man inte får sitta där. Ska man få bra bilder måste man ta för sig lite. Fast .. jag ska inte förneka att jag satt på helspänn de timmarna jag satt där. "Oj, oj nu kommer det säkert en vakt. Han kommer säkert dra fram mig på dansgolvet och berätta för publiken om mitt hemska brott och så får de gemensamt komma överens om ett lämpligt straff!" Jag hade dock turen på min sida och ingen brutal vakt syntes till.

Jag vill aldrig vara i vägen så jag satt hukad som en liten sne quasimodo-gubbe och fotade under avspärrningsbandet. Riktiga fotografer brukar väl mer stå där de får bäst bilder med sina jättekameror och blixtar som lyser upp hela salen, helt i sin egen lilla fotovärld och helt utan att tänka på folket bakom. De är på plats för att göra sitt jobb. Inte gömma sig som små snea gubbar. Att fota med blixt är helt otänkbart för mig. Tänk om andra personer blir störda, en dansare blir bländad och gör fel och att jag sabbat hela deras karriär, eller ännu värre - tappar bort sig mitt i kastet och tjejen flyger ut och kraschlandar i publiken?  Uch, hemska tanke! Fotar man som hobby har man råd att tänka lite harigt som jag så jag nöjde mig med att känna mig ashäftig som hade en av de bästa platserna (trots att golvet mest är till för betalda fotografer och dansare utan publikplats).

Med den långa utläggningen lämnar jag över till lite bilder. Jag har nästan bara fotat de tävlande från Halmstad dansklubb som tävlade rock'n'roll:en eftersom det är dansarna jag känner.


Tävlingen på lördagen började med en helt fantastisk invigning där gamla dansare representerade varje dansgenre som senare skulle vara med i tävlingen. Först ut var Tony Irving och Cecilia Ehrling i tiodans.   


Även Halmstad dansklubbs rock-tränare, Emma, körde loss! Detta hade jag ingen aning om så jag är glad att jag hann få det på bild.  

 Alla duktiga gamla dansare som var med i invigningsnumret. 


Duktiga Alex Lindkvist och Lisa Nilsson som kom på 5.e plats i Rock Junior. 
 Oturligt nog vred någon fram en stol precis innan danserna skulle börja. Jag trodde det skulle sitta en domare där men icke. Tur var väl det så att inte hela dansgolvet hade skymts men stolens position var ju lite onödig ..  

 Samuel Reitmaier (LBH) och Rebecca Lindeberg som kom på en grym 2:a plats i Rock Junior. 





Här har vi Lova Lindkvist och Dennis Green som knep förstaplatsen i Rock junior.  




 Älskar när jag lyckas få till bilder som denna! På grund av den stora bländaren som behövs kan jag inte använda teleobjektiv (de blir apdyra om man ska ha stor bländare och tele) så jag hade tyvärr inte möjlioghet till så mycket härliga "momentbilder".  


Hur grymt är det inte att ha två danspar från samma klubb på prispallen? Väldigt imponerad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar