måndag 7 juli 2014

Cinemagraph

Nu har jag äntligen testat att göra en så kallad cinemagraph vilket är en rörlig bild typ så nu kan ni titta på mitt fladdrande hår i all evighet, haha! Det är faktiskt inte så svårt och går att göra i Photoshop CS. Jag visste inte tidigare att man kan ta in filmer där men det kunde man tydligen så det var kul att testa.

Det man gör är att filma en liten snutt, ta in filen i Photoshop CS, välja en del av filmen som stillbild (genom att pausa filmen på en ställe man vill frysa och klicka trycka CTRL+alt+shift+E för att skapa en stillbild av filmen) och till sist sudda bort partier men inte vill ska vara still med hjälp av en lagermask.


När man sparar bilden så väljer man File -> Save For Web .. och så dyker följande ruta upp.

Här finns en rad olika inställningar. Jag fick höra att det är bäst att bara testa sig fram och se vad som blir bäst för just den GIF:en man gör så det gjorde jag och det jag valt ovan tyckte jag blev finast till min bild. Det viktiga att tänka på är att välja formatet GIF (näst överst) eftersom bilden annars inte kommer vara rörlig och sedan Forever (längst ned) om man inte vill att bilden ska sluta röra sig efter en omgång.

Jag lärde mig att göra rörliga bilder genom att kolla på detta klipp så in och titta där om du vill få en grundlig genomgång på hur man gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar