tisdag 1 juli 2014

Hur jag gjorde fruktbilderna

Här kommer det utlovade inlägget om hur jag tog dessa bilder.
Du behöver: 

* Spegel (Det kan möjligtvis vara en fördel om den inte har kanter som min hade eftersom det blir lättare vid redigeringen i Photoshop men samtidigt stannar inte vattnet så bra och det kanske inte blir samma vågeffekter av vattenskvalpet. ) Utöver att ge häftiga reflexioner gör även spegeln att vattnet lättare studsar. 
Mitt val: En stor spegel med kant eftersom det var den jag fick tag på. 

* Något att placera spegeln på, exempelvis ett bord. Viktigt är att det tål vatten. 
Mitt val: Ett trädgårdsbord

* Ett svart tyg (Det går även bra med annan mörk färg. Jag har använt en mörkblå filt vid tidigare fotograferingar och färgen gick ganska lätt att ändra i Photoshop). Något som är viktigt är att välja ett material som inte reflekterar ljus får då blir inte bakgrunden så mörk. 
Mitt val: Ett stort svart lakan. 

* Något att hänga upp filten på så att bilden får en bakgrund. 
Mitt val: En stol och en stege. 

* En kamera

* Ett stativ eftersom kameran behöver vara inställd på självutlösare (om du inte har någon som hjälper dig med vattenstänket). 

* Något att hälla vatten från
Mitt val: En stor plastflaska och ett litermått. 

* Frukt, grönsaker eller vad du tycker passar färg- och formmässigt. 
Mitt val: Jordgubbar, lime och citron.

* Massor av vatten.

Hur du gör: 
1. Placera bordet utomhus. Tänk på vart det är bäst ljus! 
2. Lägg en del av lakanet över bordet fäst upp resten till en bakgrund. 
3. Placera spegeln på bordet.  
4. Placera föremålen du ska fota på spegeln i en lämplig formation. 
5. Sätt stativet på lämplig höjd och fäst kameran på det. 
6. Ställ in kameran på självutlösare och med en otroligt kort slutartid. Jag använde mig av en tid runt 1/2500 s. Se därför till att det är ganska ljust ute. 
7. Gör bakgrunden helt svart i Photoshop och fixa till veck från tyget och andra saker du inte vill ha i bilden. 

 Ungefär så här gick det till förutom att jag höll mig ur bild, haha! 


Jag koncentrerade mig mest på att filma som behind the scenes-material så jag fick "print screena" några bilder från en av filmerna för att kunna visa uppställningen. Kika på min instagramfilm här om du vill veta mer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar