söndag 28 december 2014

Hur jag gjorde photoshopkonstverket


Så, nu tänkte jag förklara lite hur jag gjort bilden ovan. Jag har inte jobbat med blandningslägen så jättemycket så jag är lite nybörjare på detta. Jag har använt det tidigare i mina "trixade bilder", när jag lägger på skärpa och lite så bara. Det fina med blandningslägen är bland annat att man kan få fram väldigt häftiga effekter genom att lägga ihop flera bilder med hjälp av att "blanda ihop dem" på olika sätt. 


Jag använde mig av de fyra bilderna ovan till mitt lilla konstverk. Zebrabilden har jag lånat HÄR ifrån. Utöver dessa bilder har jag även använt mig av två penslar från DENNA sida. Där kan du ladda ner flera gratispenslar till olika versioner av Photoshop. Väldigt smidigt och lätt när man gjort det en gång. HÄR visar jag i ett gammalt inlägg hur man laddar ner penslar.

 1. Jag lägger bilden på sjön som bakgrund och lägger därefter bilden från stranden med tornet i ett nytt lager ovanpå. Blandningsläget väljer jag till Multiply. Blandningslägena hittar ni precis ovanför alla lager i en rullist där det från början bara står Normal. Vilket läge man ska välja varierar från bild till bild och beroende på vilken effekt man vill få. Mitt tips är helt enkelt att bara testa sig fram!



 2. Här har jag lagt på två bilder till med olika blandningslägen som jag tyckte passade.


 3. Här har jag använt några av penslarna för att skära ut former i de olika bilderna. Jag har gjort penselavtrycket i lagermaskerna för att lätt kunna ändra om jag ångrar mig eller vill ha det på något annat sätt.

3. Här har jag lagt på penselavtryck med olika färg på två olika lager med även där olika blandningslägen. Jag har också sänkt opaciteten på lagerna. Detta görs i reglaget Opacity till höger ovanför lagerna när man markerat lagret man vill göra lite genomskinligt.

I detta steg har jag även lagt på några olika curves för att få fram rätt formspråk.

4. Det jag gjorde här tyckte jag tillförde det där lilla extra till bilden och gjorde den mer enhetlig i designen. Jag delade upp bilden i fyra delar och försköt ena delen åt höger. Till sist la jag på vita linjer mellan de olika bitarna. I slutbilden har jag även beskurit bilden kvadratisk för att få bort den vita biten som skapats av förskjutningen samt att jag inte tyckte den vänstra delen tillförde något till bilden.

Lycka till med era blandningslägen nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar