fredag 2 januari 2015

En snabbrunda genom 12 timmars redigering


Här kommer en liten snabbkik om hur jag gjorde ovanstående bild så häng med! 


Skissen jag gjorde innan jag började redigeringen. 


"Originalbilden", dvs bilden vanligt redigerad innan jag började lägga på ormskinnet. Nu ser jag naken ut igen men jag lovar er att så inte var fallet, haha! 




Här såg den inte så verklig ut va? Det jag gjort här är att ha tagit bort bakgrunden och att ha letat upp en bild med ett ormskinnsliknande mönster som jag gillade. Bilden hittar ni HÄR. Mönstret placerade jag över kroppen i flera olika lager och på olika håll så det skulle passa kroppen. Jag ändrade även nyans på det till en grönare ton. I kanterna fick jag sitta och skära ut runt varenda litet fjäll, puh! Jag har även använt mig av blandningslägen här. Bilden ser verkligen inte verklig ut här så jag fick lite panik och tänkte att "det här kommer ju aldrig att gå att få ihop något kul av". 


För att få skinnet att set mer äkta ut var jag tvungen att skapa mer volym i det eftersom det såg extremt inklippt och platt ut. Detta gjorde jag med hjälp av Burn och Dodge tool som gör det möjlig att måla fram skuggor och högdagrar. Jag studerade originalbilden och förstärkte samma skuggor och ljusa partier i bilden, t.ex nyckelbenen, kindbenen och kanterna runt kroppen. För att det ska se ut som fjället ligger över den vanliga huden skapade jag även en skugga i kanten av ormskinnslagret. Steget med att måla skuggor bestod mycket av den totala redigeringen av men det var väldigt kul att se hur mycket mer djup bilden genast fick. Ögonen gjorde jag i en mer gulbrun nyans och pupillerna drog jag ut till en smalare form med hjälp av Smudge Tool.  





































Här syns det jag fixat med ögonen och skuggan under fjället lite tydligare. I denna bild har jag även ändrat nyansen på hudtonen för att bilden ska få en bättre helhet. Tittar ni på bilden ovanför denna ser ni att huden och läpparna är i en väldigt kall ton.

Det jag har gjort i den slutgiltiga bilden är bland annat också att ha ersatt bakgrunden till DENNA, lagt på oskärpa eftersom originalbilden hade ett väldigt kort skärpedjup (fotat med bländare 1.8) och lagt på rök med hjälp av penslar från DENNA sida. Jag har även lagt på handen från en annan bild jag hade från samma fotografering. Tusen andra steg utöver det jag visat har gåtts igenom för att skapa denna men detta var en liten snabbrunda genom de ca 12 h jag suttit med redigeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar