fredag 2 januari 2015

Ormen inom oss

Nu känns det verkligen som jag har kommit tillbaka till min kära lilla fantasivärld igen. I tisdags morse (nåväl, förmiddag .. Jag är faktiskt fortfarande sjuk.) när jag slog upp ögonen fick jag genast en idé om en redigering jag ville göra till en av bilderna jag fotat dagen innan. När jag har fått en idé jag gillar blir jag alltid så exalterad så då blir det fart på mig! Ingen frukost degandes i soffan här inte! Jag flög upp, drog med mig några pennor i farten, rafsade ihop lite frukost och började sedan skissa upp mina tankar på papper. Jag brukar inte så ofta skissa ner innan jag börjar fota eller redigera men jag har märkt att resultaten blir så mycket bättre när jag gjort det. Annars kan man övertänka bilden i huvudet och tillslut ser man inte vad den föreställer. Det ultimata hade ju varit att bara kunna klicka på "print" i någon liten vrå i huvudet så vips skrivs en liten bild ut! 

Nog om framtida uppfinningar! Jag tror inte budskapet med bilden är helt självklar för de flesta så låt oss gå in på det. Alla har rätt till sin tolkning och det är kul att en enda bild kan ge så olika tankar hos olika människor men här kommer min. 

Jag skulle tro att de flesta av oss har den där elaka ormen inom oss som bara vill spy ut moln efter moln av svart rök över saker eller varför inte någon person som vi känt oss svikna av, irriterade på eller något liknande. Vissa av oss lägger lite vikt vid det, vissa har hårda spärrar och kan lätt kontrollera sig och andra saknar dem helt. Oavsett hur det yttrar sig vill jag visa upp den jävliga ormen, den svarta fula röken som så gärna bara vill spys ut och så det lilla som försöker hålla den tillbaka (visat med en enkel hand).

För er som ogillar flummiga tolkningar som mina tenderar att bli så fort jag sätter fingrarna till tangentbordet så tycker jag bilden i sig är ganska häftig att titta på! I alla fall från min sida som bara tycker det är allmänt kul att leka i Photoshop och testa mig runt tills jag hittar något jag är nöjd med. 



Jag ska som vanlig göra ett litet inlägg strax som berättar och visar lite hur jag har gjort. Där kommer bland annat min första skiss att visas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar