lördag 13 juni 2015

Hur jag gjorde tigermannen




Eftersom jag helst alltid vill klara allt som har med fotande själv så ville jag försöka mig på att göra om porträttet till en tiger på egen hand utan att tjuvkika hur andra har gjort. Vi kan väl säga som så att resultatet blev mindre bra (eller med andra ord ett porträtt omgjort till en levande apelsin med ränder på .. ) Jag fick helt enkelt ge mig ut i YouTube-djungeln och leta reda på en tutorial. Det fanns många att välja på och jag trodde inte det skulle vara så avancerat så jag testade först lite snabbare varianter. Jag fick dock övergå till en lite mer avancerad variant eftersom jag ville att de ursprungliga ansiktsdragen från porträttet skulle återfinnas i tigern. Tutorialn jag kikade på hittar ni här

Även om jag inte gillar att låna idéer av andra så är det ju faktiskt ganska bra i lärande syfte. Ingen kan nog någonsin lära sig allt om Photoshop och jag är ju inte direkt något proffs så jag får helt enkelt gilla läget, haha! Jag blev i alla fall ganska nöjd med resultatet och man kan verkligen se ansiktsdragen från ursprungsporträttet. 

Jag har inte så många steg att visa er eftersom bilden innefattade så många men här kommer några korta. 


Originalbilden - Modell: Rasmus Burnelius 


* Första steget var självklart att hitta en bild på en tiger som tittade rakt fram eftersom ursprungsbilden var tagen så. 
*Sedan frilade jag den delen av tigerns huvud jag ville använda mig av. 
*Ett viktigt steg som jag senare gjorde var att placera tigerns huvud över porträttlagret. Jag sänkte opaciteten på det övre lagret för att se det undre lagret. 
*Sedan flyttade jag tigerhuvudet så att ögonen stämde så bra överens som möjligt med Rasmus ögon. * För att få tigerns huvud att stämma överens med en människas proportioner använde mig av Warp (Edit -> Transform - Warp). Det viktigaste här är dock åter igen att få tigerns ögon på samma plats som personens. Här kan man även flytta upp nosen mot personens näsa, få pannorna att stämma överens osv.  


Här har jag bland annat ersatt en del av tigerns ögon med de "riktiga ögonen". 

 Här har jag bland annat ändrat nyansen på håret, bytt ögonfärg, dragit ut pupillerna till mer kattlika med hjälp av Smudge Tool, bytt bakgrund och ändrat nyans på tröjan. 

Tigerbilden har jag hittat här och texturen i bakgrunden här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar