tisdag 11 augusti 2015

Fast i en burk eller kanske tankesätt

Hej hopp! 

För några veckor sedan började jag göra bilden nedan. Den har varit ganska knepig att göra så jag har suttit med den fram och tillbaka i omgångar. Den är inte perfekt på något sätt med vinklar, skuggor osv men nu känner jag att jag får vara nöjd! Jag har i alla fall lärt mig en del på vägen. Varje bild jag redigerar ser jag ungefär som en lektion i Photoshop. Man lär sig alltid något nytt - oavsett om det är en ny redigeringsteknik eller en ny bildstil man gillar. 


Angående budskapet till bilden så vill jag som vanligt att man först och främst ska tänka på vad bilden betyder för en själv. När ni gjord det (eller struntat i det) så kan jag berätta att det jag tänkte på när jag gjorde den är något i stil med: "När man känner sig instängd i sin dystra värld. Man ser hur bra det skulle kunna vara men hittar inte riktigt vägen dit eller vill inte riktigt göra det." Japp! Djupt, sorgligt och lite konstigt som vanligt, haha! Va inte oroliga, jag mår toppen! Min kreativa sida är dock oftast min mörka vilket jag faktiskt tycker är ganska bra. Då kan man ju göra något av sin mindre positiva sida. Helt fabulöst, jag vet.  


Nog om deeptalket. Nu går vi vidare till den lite mer photoshop-nördiga delen av inlägget:

Bilden är för komplicerad för att visa hur jag gjorde. När jag redigerar blir det en jäkla massa lager och olika kopior av bilden så jag fattar knappt själv vad jag gjort, haha! Så blir det när man gör något nytt! Till er som är nyfikna kan jag i alla fall bjuda på fyra fakta om bilden: 

* Bilden är uppbyggd av fem bilder: En bild av mig, bakgrundslandskap, burk, en kant av jord (länk) och dimma (länk). 
*Jag har även gjort molnen i burken med hjälp av en stämpel som jag gjorde från två molnbilder (länklänk). Se hur man gör här
* Regnet i burken är gjort i Photoshop. Denna teknik använde jag även i detta självporträtt som jag gjorde till en inlämningsuppgift när jag gick en av Moderskeppets fotokurser.  Se hur man gör här.
  

* Eftersom jag är ganska dålig på att fota landskapsbilder så hade jag inte många att välja på. Jag ville ha en glad och lite "drömmande" bakgrundsbild men hittade ingen i mitt stora bildarkiv så jag testade med massa bilder från Flickr men som ni kanske vet så vill jag helst ha gjort allt själv så det kändes inte bra. Några dagar efter jag börjat redigera bilden åkte jag till Småland och då tog jag faktiskt en ynka liten landskapsbild som hade potential att användas. Den såg dock inte så idyllisk ut så jag fick fixa till den "lite".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar