onsdag 14 oktober 2015

Från hall till nattliga äventyr

Nu var det ett tag sedan jag gjorde någon montagebild så det har verkligen kliat i fingrarna på mig! För någon vecka sedan fotade jag med mina studioblixtar (okej bara en av dem eftersom jag inte orkat sätta ihop den andra .. På snart 2 år ..) hemma hos mina föräldrar i deras hall. Jag skulle egentligen fota en annan typ av bild än den ni ser nedan men så fick jag något infall och bara körde på med lite svepande klänningsbilder på slutet av fotograferingen. 

För er som gillar långa utläggningar om kämpandet med att få fram den slutgiltiga bilden:
Från början tänkte jag bara gjort bakgrunden svart i bilden och lägga en snabbredigering men saker och ting gick lite över styr som ni kanske ser, haha! Det var inte heller så lätt att snabbredigera denna bild upptäckte jag. För det första såg jag helt galen ut i ansiktet på bilderna där klänningen var bra och tvärt om. Lösningen fick bli två ihopsatta bilder på mig - en på överkroppen och en på nedre delen av klänningen. 

Eftersom jag inte planerat att ta denna typ av bilder tänkte jag inte på att tyget blev genomskinligt då jag höll ut klänningen. Min svarta bakgrund täckte bara övre delen av mig vilket resulterade i att man såg allt som var bakom mig genom tyget (glasdörr med spröjsar, en tapet och lite golv, yay!). Det var inte lätt att fixa till kan jag säga, haha! I ett senare inlägg kanske jag förklarar ytterst kort om hur jag gjorde i Photoshop men hoppas inte på för mycket för jag vet knappt själv vad jag gjorde nu i efterhand. En himla massa lager blev det i alla fall. Är det bara jag som gör en miljard lager och är dålig på att döpa samt lägga dem i mappar? Man blir ju så exalterad (och frustrerad) så då vill man inte lägga massa tid på sånt tänker jag. 

Okej, nog med pladder och dags för bildvisning (som om man skulle vara så duktig att man orkade läsa hela texten innan man tittade på bilden .. Det händer inte!) 


Länkar till de bilder jag använde som inte jag fotat själv: gräs, textur  


1 kommentar: